EVERYDAY MARKETING

Hur många blir förvånade om jag säger att marknadsföring inte är det roligaste jag kan komma på? Trots att läroboken kanske har en del brister vad gäller rolighetsfaktorn lyckas den desto bättre på ett annat plan - att trycka in budskapet så hårt att den som läst den inte kan undgå att se marknadsföring överallt i vardagen.

Det är tyvärr sant. Eller jag är lite osäker på om det där "tyvärr" faktiskt ska stå där. Nu menar jag inte att jag inte att jag njuter av att vara skolhjärntvättad för man känner sig rätt intelligent. Jag ska försöka förklara hur jag menar.

På ICA: här ser jag och (om jag fattat syftet rätt) så många fler som möjligt de stora gula skyltarna med röd text som skriker budskap om sänkta priser. Oj tänker jag, fiskbullar för 5,95 - undra hur många procentenheter försäljningen måste öka för att täcka det missade täckningsbidraget prissänkningen för med sig.

På blogg.se: Det här med att nischa sig för att bli framgångsrik har kanske inte ungått så många. Men vissa bloggare tar uppenbarligen detta på större allvar än andra. Jag menar bloggar med namn som "Så här får du magrutor-bloggen" eeeh...

På gymmet: sitter och försöker klura ut hur mycket de två ägarna kan ta ut i lön genom att göra upp en kalkyl i huvudet med tanke på gymkortspriser, uppskattning av antalet kunder kostnader för att driva gymmet och för att vara riktigt overkill drog jag in i kalkylen att de förmodligen måste ha avbetalningar på lån som de tog för att kunna köpa gymmet och alla maskinerna... (Kan påpeka att jag slutade direkt när jag insåg vad jag höll på med och fortsatte koncentrera mig på att spänna diverse muskler i stället)

Jag vet inte riktigt om jag kan komma med någon slutsats om det här. Är det bra eller dåligt? Kanske rent av knäppt. Men om jag någon gång blir fiskbulleansvarig på ICA så är det ju bra att redan ha börjat lite eller hur?




Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Vill du att jag ska svara?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0