my brain never stops

Min bror kom in på mitt rum för en stund sedan och frågade om han fick låna mitt busskort för att åka till Nittorp och kolla på hockeymatchen. Hockey är ju trots allt det enda Nittorp har att erbjuda. (Ta det inte personligt Nygren..). Jag sa att det var väl okej. Då kom nästa fråga:
Hur använder man det då?
Min första tanke var "är du smått efterbliven? du frågar hur man använder ett busskort? det är typ den enklaste saken i världen?"
Min andra tanke var "hade inte jag själv frågat samma sak för 3 år sedan?".
Förmodligen.

Om jag ser tillbaka på mina erfarenheter av bussar börjar det någonstans i lekis, möjligen dagis och utflykterna till badhuset. Kan tillägga att badhuset ligger knappt 2 km från dagis och att jag i efterhand inte fattar varför man åkte buss dit.. Men det var inte poängen. På dagis var bussresor något främmande och otroligt spännande. Och man skulle självklart sitta längst fram. Skulle det vara så att någon annan hann före och tog platsen längst fram så inga problem. Bara fejka att man mår illa så kommer fröken säga till den som tog platsen att Hanna måste få sitta där. Score!

Fram tills jag började gymnasiet har bussar varit något jag helst hållit mig ifrån. Känner mig fortfarande handikappad när det kommer till tidtabeller, busskort, stopp-knappar och avstigningar.

Vad jag framför allt har uppmärksammat men inte förstår är de extrema normer som följer med bussar. De gäller först och främst sittplatserna. Det började alltså med att platsen längst fram var THE plats. I högstadiet var det väl snarare platserna längst bak som gällde. Ni känner väl igen att det alltid är de som sitter längst bak som hörs mest?...

Nu är idealet att ha en fönsterplats och en tom stol bredvid sig. ALLA har det. Och alla är livrädda för att någon annan ska sätta sig bredvid och inkräkta på vårt revir. Vi försöker därför markera att vi inte vill ha sällskap genom att placera väskor (helst så stora som möjligt) på den tomma platsen.

Med för att va ärlig. Det ser skitlöjligt ut när det sitter två rader av människor vid fönstrena med sin bästa kompis bredvid. Bästa kompisen heter allt från puma till chanel..

Sverige i ett nötskal.

Kommentarer
Postat av: busstöntnr1

bakre delen av bussen, vänster sida intill fönstret på platsen med metallplatta på golvet. Perfekt, min plats

2011-01-20 @ 11:45:47
URL: http://jennyssecrets.blogspot.com

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Vill du att jag ska svara?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0